Bild: CUF / Centerpartiet

Unga Centerpartister lanserar ny antifacklig kampanj: ”Fuck facken!”

Handelsanställda och hotell- och restaurangarbetare varslar nu om strejk för att få arbetsgivarna att acceptera låglönesatsningar.
Centerpartiets Ungdomsförbund svarar nu med en antifacklig kampanj vid namn ”Fuck Facken”.

Folknyheter har tidigare skrivit om Handels strejkvarsel i avtalsförhandlingarna med Svensk Handel.

Arbetsgivarna vill inte höja de allra lägsta lönerna enligt låglönesatsningen, därför tar vi strid, säger Handels ordförande Linda Palmetzhofer i en intervju i Dagens Nyheter. Nu har även Hotell- och restaurangfacket varslat om konflikt då arbetsgivarna vägrat gå med på fackförbundens lönekrav.

Som svar på nyheterna om fackförbundens strejkvarsel lanserade Centerpartiets ungdomsförbund under tisdagseftermiddagen kampanjen ”Fuck Facken”.

Bild: Twitter

”Är detta ett alldeles försenat aprilskämt?”

I sitt kampanjinlägg hävdar de att det är orimligt att vissa fackförbund kräver mer än andra och att facket är ”en blöt filt över samhället vi solidariskt har byggt upp”. Ungdomsförbundet menar att alla individer själva istället borde få bestämma när man går till jobbet eller inte och avslutar inlägget med att knyta an till den kontroversiella ”Fuck facket 4-ever”-kampanjen från riksdagsvalet 2010.

I kommentarsfältet är kritiken mot ungdomsförbundet hård. Bland de som kommenterat på inlägget är det flera som ifrågasätter ifall om CUF förstått hur facklig organisering hjälpt till att bygga upp det svenska välfärdssamhället.

Asså jag tycker det här är så vidrigt. Vet ni vad facken har gjort genom historien och gör idag? De säkrar rättigheter för arbetare. Att inte få sparken utan anledning och att få en rättvis lön, skriver en kommentar.

Hur har ni tänkt att avtalsförhandlingar ska ske enligt den ”svenska modellen” om det inte finns några motparter till alla dessa ”välvilligt inställda” arbetsgivare?, skriver en annan.

Flera kommentarer pekar på att CUFs krav liknar svensk arbetsmarknad förr i tiden men kan inte komma fram till en gemensam tidsperiod. Någon menar att det vore att ”ta tillbaka Sverige till 1920” medan andra menar att det snarare vore tillbaka till 1800-talet och frågar om CUF har som mål att återskaffa livegenskapen. Centerpartiet har ännu inte kommenterat inlägget.

Eko av ”Fuck facket 4-ever”

I den nya kampanjbilden refererar man till den valkampanjen ”Arbetsmarknaden är ett jävla skämt” från 2010 vars slagord var ”Fuck facket 4-ever”. PR-kampanjen kom att kosta CUF mer än tre miljoner kronor och resultera i en nu nedlagd kampanjhemsidan Cirkusen.com och ett inköp av hundratals gröna clownnäsor i syfte att lyfta kritik mot att LAS och facklig organisering.

Kampanjen blev ett vanligt debattargument bland vänstern i skoldebatter även långt efteråt och CUF har sedan dess varit försiktigare i sin antifackliga kritik. Kampanjen fick kritik från allt från Sundsvallsbor, annars liberala miljöpartister och fick även borgerliga debattörer att ta avstånd.

Image
Bild: CUF

Centerpartiets Ungdomsförbund är ett av de ungdomsförbund som är tydligast med sitt antifackliga fokus. På Centerpartiets kongress har man kämpat för att höja den lagstadgade 40-timmarsveckan till en maxnivå på 48 timmar i likhet med EU:s ramar och där arbetsmarknadens parter själva kan få bestämma. Ungdomsförbundet vill även helt avskaffa turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd.

Under 2015 kämpade Livsmedelsförbundet för att anställda vid ett bageri i Östergötland skulle få kollektivavtal, något som fick CUF att se rött och ställa kravet ”låt bageriet va!”.

peter@folknyheter.se'

Peter Hang

peter@folknyheter.se

Copy link
Powered by Social Snap