Bild: TNKVRT

Träningsbolaget tjänar miljoner på ”girlpower” – ägs endast av män

Bolaget säljer vitaminer och proteinpulver till kvinnor och marknadsför sig som ”från en tjej till en annan”. På Protein.se:s hemsida kallar sig ägarna Lisbeth, Jasmin, Hanna och Zelda. I verkligheten ägs bolaget till endast av män.

Många känner nog igen begreppen ”greenwashing” och ”pinkwashing”. Det första begreppet beskriver när exempelvis företag använder miljövänlig marknadsföring samtidigt som man fortsätter göra stora utsläpp, och pinkwashing beskriver hur man utnyttjar regnbågssymbolen för ekonomisk vinning. Det nya begreppet ”femwashing” beskriver hur användandet av feministiska budskap används för att sälja produkter till kvinnor. Eller i detta fallet, genom att ljuga om vem som äger företaget.

Granskningen avslöjade Protein.se

Nyligen gjorde Breakit.se en granskning av Protein.se — ett e-handelsbolag med en omsättning på 94 miljoner kronor. Företaget säljer olika sorters proteinpulver och tillskott riktade mot kvinnor med visionen att “göra kvinnor i Sverige starkare” och att “hjälpa kvinnor att förverkliga sina drömmar”. Den produkt som säljer mest enligt deras hemsida är en viktminskningsprodukt med ökad fettförbränning.

På sin hemsida signalerar bolaget att de ägs av kvinnor, speciellt då det står att de är ett svenskt företag som ägs av Lisbeth, Hanna Vllasa, Jasmin AJ & Zelda Holding. Med retorik som “från en tjej till en annan”, ”vi kan relatera” och “Who run the world? GIRLS. Vi kommer att vara din irriterande bästa vän som inte kommer låta dig ge upp. Du klarar detta!”.

Valt kvinnonamn för att hedra kvinnor

Bland företagets ägare återfinns dock inte en enda kvinna. Handlingar från Bolagsverket visar att företaget grundats av två män och att samtliga övriga delägare är män. När Breakit frågade männen hur de tänkt så ska de att kvinnor är deras fokus:

— Vi tror att det är starka kvinnor som är framtiden. Tjejer som vågar säga ifrån och tjejer som vågar göra världen bättre.

Gällande de kvinnokodade namnen så visade dessa referera till företagets moderbolag (vilka också ägs 100% av män). Då Breakit frågat om syftet är att det ska se ut som att kvinnor äger Protein.se så ska företaget svarat att de valt dessa namn för att hedra starka kvinnliga förebilder i sina liv.

På den folkbildande instagramsidan TNKVRT reagerade man på nyheten med att ifrågasätta den lagliga grunden för verksamheten:
”Om det nu visar sig att denna typ av marknadsföring (alltså att produkterna verkar vara ”för tjejer av tjejer”) påverkar kvinnliga kunder att köpa produkten, så kan det vara en fråga om vilseledande marknadsföring, vilket ju är olagligt.”

Bland de ord som beskriver diverse vilseledande metoder för att skönmåla företags verksamheter och produkter läggs nu till ett nytt begrepp: ”femwashing”.

peter@folknyheter.se'

Peter Hang

peter@folknyheter.se

Copy link
Powered by Social Snap